Mnichovo Hradiště se dočkalo nového autobusového terminálu

V roce 1953 vyšel v platnost územní plán, který v Mnichově Hradišti počítal s vybudováním nového terminálu. Na realizaci se čekalo ale dlouhých 66 let. V pondělí 16. prosince tak došlo ke slavnostnímu přestřižení pásky. 

 

Ondřej Lochman, starosta Mnichovo Hradiště

Ondřej Lochman, starosta Mnichovo Hradiště

„Mám radost, že za těch pět let, které tady jsem jako starosta, se povedlo nejenom dostat se k tomu, že budeme mít investiční akci terminál a že za 3,5 roku se jej podařilo vybudovat. Bylo tady mnoho mých předchůdců, kteří se snažili – každý razil nějakou cestu, já jsem měl ale to štěstí, že jsme získali dotaci a že mám na radnici tým, který pomohl  vzniku terminálu. Je to opravdu po 66 letech, kdy si město Mnichovo Hradiště za cíl, že bude mít svůj vlastní autobusák.

Díky tomuto místu budeme moci začít příští rok s revitalizací první části Masarykova náměstí. Doufám, že příští rok budeme mít touto dobou přestřiženou pásku u investice první etapy Masarykova náměstí. Autobusy tak příští rok přestanou zcela parkovat na náměstí a budou zajíždět pouze do zálivu na nové části. Většina náměstí tak bude patřit občanům k tomu, aby tam mohli svobodně chodit, aby mohli na jedné části zaparkovat své vozy, aby si mohli do budoucna sednout pod strom, sníst zmrzlinu nebo si pokecat se známými. To je sen, že Mnichovu Hradišti vrátíme jeho srdce,“ řekl starosta města Ondřej Lochman. “

 

Jan Vlach, architekt z Re:Architekti 

Jan Vlach, architekt z Re:Architekti 

 

„Co bylo náročné na této akci, byl požadavek zvládnout to rychle ať už kvůli dotaci nebo kvůli tomu, že projekt tohoto terminálu souvisí s připravovanou rekonstrukcí náměstí – zároveň řekněme ne možná výzva, ale to, co je takové zajímavé nebo co člověka nějakým způsobem motivuje a nad čím rád přemýšlí je skutečnost, že vstupuje do nějakého území, které nějak funguje, kde něco je. Je tu například budova vlakového nádraží, která vypadá docela hezky, je tady za námi nějaká stavba. Jsou tady stromořadí a jsou tady nějaké věci, které jsou hezké a do nich se muselo dostat prostorově poměrně náročný provoz autobusového terminálu, kde se musí otáčet autobusy. Skloubit tyto věci, zachovat to, co tu je, dostat sem ty nové věci, aby to jednoduše fungovalo jako nějaký vstupní prostor do města, tak to byla zajímavá záležitost, nad kterou rád přemýšlí a rád ji řeší.“

 

Nový autobusový terminál Mnichovo Hradiště

 

„V souvislosti se současnými trendy kdy se v nových projektech rozumných způsobem snažíme nakládat s dešťovými vodami, tak i kvůli tomu, že požadavek správce kanalizace tady byl takový, aby se další dešťové vody nepouštěly do kanalizace. Z toho důvodu bylo potřeba řešit odvodnění tak, aby velká část vod, která tady dopadne v tom novém zpevněném prostoru, se dobře vsakovala. Proto je tady několik míst, která jsou připravena na vsakování. Je to tady třeba za námi ten zelený pás, kde je vidět taková mírná prohlubeň, do kterého je svedena tato dlážděná plocha nebo tady na druhé straně za těmi drobnými stavbami pro kola, tak velké chodníkové plochy jsou svedeny na toto místo, kde se mají vsakovat dešťové vody.“

 

Luboš Rambousek, jednatel LK Advisory

Luboš Rambousek, jednatel LK Advisory

 

Jak se sháněly na tento projekt finance?

„Naším úkolem bylo získat peníze na vybudování dopravního terminálu. Takže jsme podali žádost o dotaci do 73. výzvy Integrovaného regionálního operačního programu, což je program financovaný Evropskou unií. Mnichovo Hradiště tam v konkurenci s ostatními projekty uspělo a podařilo se získat 28 milionů korun. To je vlastně 85 procent celkové částky.“

 

Nový autobusový terminál Mnichovo Hradiště

 

Ondřej Lochman, starosta Mnichovo Hradiště

„Celková investice, kterou byste našli v řádku našeho rozpočtu bude 34 milionů korun. Z toho jsou 28,5 milionů korun dotace. V těch 34 milionech jsou i doprovodné náklady, jako je technický dozor, projekce, kompenzační opatření, je jich tam mnoho. Mnichovo Hradiště tak tuto obrovskou stavbu pořídilo cca za pět milionů korun. Všechny další prostředky se nám podařilo získat z Evropské unie.“

 

Nový autobusový terminál Mnichovo Hradiště

 

Jak se vám líbí výsledek oproti tomu, co tady bylo dřív?

„No tady v podstatě nic nebylo, takže ten výsledek je výborný, si myslím. Je to opravdu moderní terminál. Těch terminálů budujeme několik a je to tady na úrovni těch ostatních velkých měst jako Kolín nebo jako další města.“

 

Pavel Král, vedoucí Odboru investic Mnichovo Hradiště

Pavel Král, vedoucí Odboru investic Mnichovo Hradiště

 

„V rámci výstavby přepravního terminálu došlo k vybudování celé plochy včetně podkladních vrstev – převážně dlážděné. Byla provedena kompletní rekonstrukce Dvořákovy ulice, což je hlavní příjezdová komunikace, na které byl použit tichý asfalto beton. To znamená, že je tady snaha o co největší minimalizaci hlukové zátěže pro přilehlé rodinné domy. Kompletně byla vybudovaná dešťová kanalizace. Velká část dešťových vod je svedena do přilehlých zelených ploch, tak abychom odlehčili jednotné kanalizaci. V rámci výstavby samotného terminálu jde mimo jiné kromě pojížděných ploch také o stání pro autobusy – těch je šest plus jedno příjezdové. Jsou tady takzvaná stání KR nebo ‚Kiss and Ride‘, stání pro taxi nebo stání pro invalidy. V ulici Dvořákova je stání pro osobní vozy. Do budoucna počítáme, pokud nám to územní plán dovolí navýšit ještě další kapacity a to zejména pro stání osobních vozidel, kterých tady není tolik.“

 

Nový autobusový terminál Mnichovo Hradiště

 

Ondřej Lochman, starosta Mnichovo Hradiště

Co byla pro vás největší výzva při řešení tohoto projektu? 

„Největší výzvou byl čas, protože jsme věděli, že bude vypsaná dotace a měli jsme asi tři čtvrtě roku na to, abychom to stihli. Museli jsme zadat architektonickou soutěž, mít projektanty, kteří všechno naprojektovali, získat stavební povolení, dohodnout se s občany, kteří zde bydlí, že to bude možné. Toto nebyl maraton, maraton je celá ta stavba, ale toto byl opravdu sprint na sto metrů, abychom dokázali vše zdárně dosáhnout. Zde opravdu chci říct, že bez kolegů z radnice jmenovitě vedoucího odboru Pavla Krále či Miloše Krůfy a dalších kolegů by to prostě nebylo možné.“

 

Terminál je vybavený speciálními obrazovkami pro příjezdy a odjezdy, který je propojený se systémem jízdních řádů a je doplněný o automatizovaný přísun dat. Takže jsou tam i aktuální informace o zpozděních a jsou tam informace o přilehlé železniční a vlakové dopravě. Dále je důležité podotknout, že od 15. prosince budou autobusy na Masarykově náměstí pouze zastavovat. 

 

 

Zdroj: Tývka.cz 

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.