V Mladé Boleslavi se uskutečnila technologická konference Beyond Horizons
Škoda Auto Vysoká Škola uspořádala technologickou a byznysovou konferenci Beyond Horizons. Přednášky si připravili zajímaví řečníci, mezi nimiž figuroval i předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier, zástupce Evropské komise v Česku Zdeněk Čech, rektor Škoda Auto VŠ a další lidé ze zahraniční akademické půdy. Mladoboleslavská univerzita konferenci uspořádala v rámci 20. oslov od svého založení.
Pavel Mertlík, rektor Škoda Auto Vysoká Škola
„Program konference je zaměřený na megatrendy, které mění automobilový průmysl a zároveň celou společnost. Týkají se technologických změn a jejich dopadů v oblasti obchodních modelů, zároveň se týkají demografie a změn ve struktuře pracovních sil a také požadavcích na pracovní sílu. Dotýkají se také změn ve světových financích a podobně. Řekl bych, že to jsou hlavní témata, jak velké změny dopadají na fungování lidské společnosti. V jejím rámci pak zejména v automobilovém průmyslu. To jsou ta témata, je jich asi pět v různých diskuzních blocích. Takže se budeme zabývat vším, čemu se říká průmysl 4.0 nebo průmyslu 4.1.“
Krom samotné konference došlo k prezentaci zajímavých firem a projektů, které představovaly; své know-how z oblasti VR, robotiky nebo i technologií do autonomních vozidel.
Tomáš Chvojka, člen týmu byznys plán CTU Cartech
„Jsme tady s týmem CTU Cartech. Je to tým, který v současné době spojuje tým dvou univerzit – konkrétně pak ČVUT v Praze a Škoda Auto Vysoká škola. ŠAVŠ zastupuje část statických disciplín ale z byznys plánu. Dále studenti z ČVUT vytvářejí auto jako takové a poté s ním závodí na závodech. Principem celých závodů a soutěže Formula student je vytvoření týmu studentů, kteří budou schopni a budou si uvědomovat, jak takový závodní tým funguje. Dokáží následně sestavit auto a vytvořit jakousi koncepci toho, jak by závodní tým nebo koncept mohl fungovat.“
Miroslav Suchánek, obchodní zástupce DREAMlandROBOTS
„Přijeli jsme sem jako firma DREAMlandROBOTS jako v podstatě nějaká podpora firmy Montana. V tomto ohledu jde o naši dceřinou společnost. Ta nabízí komplexní řešení v dodávkách průmyslové automatizace. To znamená nejenom elektročást ale i tu část strojní a kompletní integrace u koncového zákazníka. Jakožto firma DREAMland jsme jedním z distributorů šestiosých kolaboratorních robotů Universal Robots a mobilních robotů MiR pro Českou republiku.“
Miroslav Stejskal, projektový koordinátor pro digitalizace údržeb Centrální technický servis Škoda Auto
„Pro konferenci jsme si připravili konkrétně Microsoft HoloLens respektive jednu z aplikací, které v ní jsou integrovány. Jedná se o remote assist. Jde o vzdálenou pomoc. My toto řešení v tuto chvíli testujeme v rámci údržeb ve Škoda Auto v rámci prove of conceptu. Jedná se o vzdálenou pomoc údržbářovi. To znamená, že využíváme přední kamery z Microsoft HoloLens. Tyto brýle mají pomoci pracovníkům ve chvíli, když se dostanou do nesnází. Ve chvíli, kdy potřebují pomoc zkušenějšího kolegy nebo dodavatele, tak ve své podstatě naváží jednoduchý video hovor. Během něj si údržbář nasadí tyto brýle a provede spojení přes Microsoft Remote Assist. Ve své podstatě je člověk na druhé straně schopen mu přesně ukazovat a říkat, co má dělat.“
David Šotka, specialista diagnostik Centrální technický servis Škoda Auto
„Rád bych vám představil tribodiagnostiku. Je to součást technické diagnostiky, kterou používáme k analýze olejů v hydraulických systémech u strojů ve Škoda Auto. Tribodiagnostiku si můžeme přirovnat k doktorovi. Doktor z lidské krve dokáže rozpoznat, co se s lidským tělem stane. Tribodiagnostik dokáže z analýzy oleje rozpoznat, jestli je ve stroji nějaká vadná součástka nebo s tím olejem je něco špatně.“
Martina Schultz, support specialist Hönigsberg & Düvel
„Na dnešní konferenci jsme si připravili několik oblastí, které tu můžete vidět. První z nich jsou simulátory, které vyrábíme pro zákazníky a slouží na testování infotainmentu ve vozidle. Dalším oddělením, které jsme si pro vás připravili, je oddělení Machine Vision. V této oblasti se dozvíte skutečnosti o fungování rozšířené reality ve speciálním zařízení, jako jsou tablet, telefon a nebo speciální brýle. Dále je tu k vidění model identifikace polohy výrobku, když máte například výrobek na páse.
Můžete se podívat na multifunkční kamerový systém, který dokáže rozložit 3D objekt na více 2D projekcí. Jako poslední část prezentujeme naši mateřskou společnost HCL, která nám tu dnes prezentuje autonomní vozidlo, ve kterém nepotřebujete šoféra a které se dokáže pomocí speciální technologie pohybovat na vozovce. Dokáže pak přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého a je schopné identifikovat překážky na cestě.“
Jak jsou podle vás důležité podobné konference?
„Myslím si, že je velmi důležité seznamovat lidi s technologiemi. Dnešní technologie totiž přinášejí mnoho možností. Nejde ale pouze o automotive. Jde i o různé digitální techniky, co se týče robotických technik. Ty nám pomohou v mnoha oblastech. Nemusí to být jen automotive, může to být i medicína. Já v ní vidím velký potenciál. Je důležité lidi seznamovat s těmito systémy, protože je mohou využít neskutečným způsobem.“
Filip Rybín, Client Service Executive NMS Market Research
„My jakožto agentura NMS děláme klasický výzkum trhu a zabýváme se i novými technologiemi. Baví nás to a vidíme v tom budoucnost. Na veletrh jsme si připravili VR brýle. Máme tady Ocolusy, což je klasické řešení, které můžete koupit i v obchodě. Společně s tím tady máme i ty pravé výzkumnické brýle, které jsou vyráběny na zakázku od našich kolegů z VRgineers. Například v obchodě s touto technologií měříme spokojenost zákazníka nebo s pomocí car kliniky testujeme automobily. Touto technologií lze popřípadě školit bezpečnost.“
Anna Patočková, Client Service Executive NMS Market Research
„Jsme na trhu už v podstatě dvacet let. Za tu dobu jsme vyvinuli mnoho aplikací, což není běžné. Své aplikace si vyvíjejí většinou větší firmy. Jak vidíte, tady máme krátkou demonstraci toho, co všechno děláme. Vše dokážeme udělat interně. Tím, že jsme menší firma okolo 80 zaměstnanců, tak jsme schopni si to vyrobit inhouse a případně upravit pro potřeby klienta. Osobně jsem pyšná na naše IT oddělení. Tady demonstrujeme náš systém Asap, který funguje jako swipe yes či no – to asi všichni znáte z Tinderu. Jde o princip, který je určený na zpětnou vazbu od zákazníků. Když třeba odejdete z obchodu, něco jste si nakoupil a obchodní řetězec zajímá, jestli jste spokojený s nákupem. Jestli se vám líbil tento produkt – ano, ne, což je docela fajn. To je jedna z věcí, se kterou si hrajeme. Všechno se to točí kolem sociálních sítí a výzkum se celý posunul.“
Roman Jaroš, obchodně technický zástupce Rexroth
„Naši firmu požádala Škoda Auto Vysoká Škola, jestli bychom byli schopni odprezentovat tematicky k industry 4.0 naše produkty a naše vybavení, které používáme i ve Škoda Auto. Za mnou ve stánku prezentujeme tři odvětví. Jednak je to hydraulika, kde máme novodobé hydraulické agregáty s I4.0 vybavením. Šetříme tak s pohonem, s úsporou energie a s úsporou hluku. Další za mnou je elektromechanický pohon a skříňka IoT Gateway, což je v podstatě propojení veškerých technologií se světem.“
Pavel Mertlík, rektor Škoda Auto Vysoká Škola
Co plánuje Škoda Auto VŠ do budoucna?
„V současnosti máme stejně jako automobilka Škoda Auto strategii naší vysoké školy do roku 2025. Když bych velmi stručně měl shrnout, jaké jsou tam hlavní body oproti roku 2016, kdy byla schválena, tak je to příprava nových technicko-ekonomických studijních oborů. Letos jsme akreditovali dva obory. Konkrétně pak obor zaměřený na informatiku a na ekonomiku a strojírenství. Tomu říkáme průmyslový management. Budeme pokračovat v přípravě navazujících magisterských oborů na tyto bakalářské. Další věc, kterou chceme do té doby dosáhnout, je získání doktorského studijního programu. To je poměrně vysoký cíl a spíš to bude po tom roce 2020. Průběžně se nám to daří plnit. Když se podíváme na to, kolik našich absolventů působí jak ve společnosti Škoda, tak v řadě dalších českých i zahraničních firem – třeba finančních institucí, tak si myslím, že s tím rozvojem můžeme být spokojeni. Zároveň máme velké cíle, na kterých usilovně pracujeme.
Jaká je budoucnost průmyslu 4.0 v horizontu deseti let?
„Myslím si, byť nevíme přesně, co bude za deset let, tak ta budoucnost je obrovská. Na jedné straně půjde o proces průniku informačních technologií do mnoha dalších oblastí našeho života, kde dnes ještě nejsou. Na straně druhé posunu v tom, jak bude vypadat trh práce, kde dojde k další, řekněme intelektualizaci. Takové ty monotónní výkony, které jsou schopny zvládnout stroje, tak nezmizí úplně, ale budou velmi omezeny. To klade před celou společnost obrovské nároky počínaje vládou a potřebou změny nejrůznějších regulatorních opatření. Samozřejmě to půjde přes podniky, které musí být schopny na těch změnách vydělat a být konkurenceschopné. Regulacemi budou muset samozřejmě projít vysoké školy, ale i střední nebo základní. Musí být schopny připravovat své studenty na zcela jiný svět, ve kterém budou za několik let. V případě mladších dětí a studentů třeba i za padesát let. Ti musí být schopni v tom světě obstát.“
Škoda Auto Vysoká Škola pravidelně pořádá konference zaměřené na různá odborná témata. Pravidelně na ně zve skupiny vědců. Jedna z nich se plánuje na jaro příštího roku a bude se dotýkat trendů v automobilovém průmyslu. Konference podobné velikosti jako byla Beyond Horizons, by se podle Pavla Mertlíka mohla uskutečnit za pět let. V tu dobu vysoká škola oslaví 25 let od svého založení.
Zdroj: Tývka.cz