„Je důležité vědět, že na silnici jsme všichni na stejné lodi,“ říká Jiří Ježek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v rámci svých témat společenské odpovědnosti představila kampaň Na kole bezpečně a tým Výzkumu dopravní bezpečnosti. Nedílnou součástí spuštěné kampaně jsou i edukativní videa, která jsou dispozici na stránkách We Love Cycling. Představil je nejúspěšnější cyklista paralympijské historie Jiří Ježek.

Jiří Ježek, ambasador projektu We Love Cycling

Jiří Ježek

 

„Platforma We Love Cycling, která se zabývá cyklistikou komplexně, tak v poslední době zaimplementovala tu bezpečnost jako jedno ze stěžejních témat. Ta aktuální kampaň Na kole bezpečně se snaží ukázat situace, které jsou ze statistiky nejběžnějším důvodem nějakých nehod nebo nějakých konfliktních situací na silnicích. Snažíme se tak ukázat nejčastější problémy i, jak jim předejít, že to není nic složitého, že to je jednoduché. Jenom o tom člověk musí vědět a přemýšlet. Samozřejmě spousta cyklistů řekne, že je to známá věc. Spousta řidičů řekne, že je to jasné, ale já věřím, že opakováním těch situací se to dostává do podvědomí všech a že tato kampaň svojí jednoduchostí a přesným zacílením na konkrétní situace tomuto pomůže.“

 

Vítězslav Kodym, vedoucí komunikace Sponzoring & Classic

Vítězslav Kodým

 

„Škoda Auto pořádá pravidelná setkání zástupců společnosti s novináři, kde se představuje takzvaná CSR témata neboli projekty společenské odpovědnosti naší automobilky. To jak vracíme náš úspěch zpátky společnosti a komunitám. V tom dnešním případě se jedná o téma dopravní bezpečnosti – konkrétně cyklistiku. To jak my obecně přispíváme k obecné bezpečnosti cyklistů na silnicích jak jejich vzděláváním, tak i v případě vývoje našich aut a systémů, které jsou vždy ohleduplnější a prediktivnější vůči cyklistům. Má to vlastně dvě roviny. První je to, jak se chováme my jako cyklisté, jestli nosíme helmy, jestli se rozhlížíme. Druhá rovina je potom to, jak se chováme jako řidiči. Vždy je dobrý příklad říct, že když já jako řidič poznám sebe jako cyklistu. Obě ty strany mají naprosto odlišný pohled na to, kdo je v právu, kdo má toho místa mít víc a větší ohleduplnost. Je z toho jediná cesta a to je spolupráce, že se dohodneme na té silnici navzájem a vyjdeme si vstříc. Pokud jde o systémy, které tady dnes prezentujeme, tak jsou to jak v oblasti pasivní bezpečnosti, tak i aktivní, kdy je ten rozvoj systému pasivní bezpečnosti v dnešní době obrovský. Jsou to prediktivní systémy, které předvídají. Dokáží vidět i za horizont toho, kam vidí běžný řidič.“

 

Bezpečný pátek - Na kole bezpečně

 

Jiří Ježek, ambasador projektu We Love Cycling

V rámci kampaně Na kole bezpečně jste představili i edukativní video, kde jej lidé mohou vidět?

„Ta kampaň běží na stránkách We Love Cycling, na s tím spojených sociálních sítích a samozřejmě se budeme snažit tu kampaň používat v dalších spolupracujících médiích, ukazovat videa v průběhu různých přednášek třeba na základních školách nebo při nějakých situacích, kde můžeme mluvit k většímu množství cyklistů nebo naopak řidičů.“

Bezpečný pátek - Na kole bezpečně

 

V jaké zemi jste se cítil na kole nejvíce bezpečně a v jaké naopak nejméně?

„Myslím si, že cyklista musí dávat pozor ve všech zemích. Ani nedokážu říct, kde jsem se cítil bezpečně a kde naopak to riziko nehod bylo nejvyšší. Na druhou stranu státy, které jsou na cyklistiku zvyklý, na pohyb cyklistů po silnicích, jako je Holandsko nebo třeba Itálie, Španělsko, tak tam na tom kole má člověk pocit, že je lépe respektován řidiči. Na druhou stranu v České republice skoro každý jezdí na kole. Takže většina řidičů jsou zároveň cyklisté a já si myslím, že na tom nejsme vůbec špatně.“

Bezpečný pátek - Na kole bezpečně

Není to tedy tak hrozné, jak se celková situace vykresluje?

„Není to tak hrozné. Na druhou stranu samozřejmě vždy se najde někdo, kdo ty pravidla nerespektuje – ať ze strany cyklistů, tak ze strany řidičů, protože dnešní doba je strašně rychlá. Všichni se chceme někam dostat a prosadit to své vlastní ego na úkor těch ostatních a je úplně jedno, jestli se bavíme o řidičích nebo o cyklistech. Je tam potřeba respekt a pořád přemýšlet o tom, že na těch silnicích jsme všichni na jedné lidi. Samozřejmě řidič to má jednodušší v tom, že je krytý tím automobilem. Kolize je pro něj bezpečnější. Na druhou stranu srážka s cyklistou může vyvolat nepříjemnou situaci i pro toho řidiče. Krom zranění cyklisty i komplikaci v dalším životě, pokud by to nehodu zavinil řidič, tak i na toto je potřeba dbát.“

 

Škoda Auto představila i výuku děti základních škola na dopravním hřišti a ukázku asistenčních systémů vozů Škoda. Obezřetnost a dodržování předpisů na silnici je důležité. Stačí totiž pár neuvážených rozhodnutí, které vám mohou obrátit život naruby. 

 

Zdroj: Tývka.cz

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.